Kun je ook teveel groente eten?

Eet iedere dag twee stuks fruit en twee ons groente, heb je als het goed is op school geleerd. Maar uit de meest recente Voedselconsumptiepeiling (VCP) die jaarlijks wordt uitgevoerd door het RIVM, blijkt dat de gemiddelde Nederlander die richtlijn niet aantikt: we eten gemiddeld maar 143 gram groente en 112 gram fruit per dag.

Slechts 16 procent van de Nederlandse volwassenen eet dagelijks 200 gram groente of meer en 13 procent eet meer dan 200 gram fruit. Maar heb je je weleens afgevraagd wat er gebeurt als je meer dan dat binnenkrijgt?

Volgens de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad is de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groente voor mensen tussen de 14 tot en met 70 jaar 200 gram, en kun je vanaf je negende het best twee stuks fruit per dag eten. Het Voedingscentrum raadt zelfs aan om per dag minstens 250 gram groente binnen te krijgen.

Daarnaast zijn nog veel meer theorieën over wat de optimale dagelijkse inname van groente zou zijn. De gemene deler is dat ze allemaal uitkomen boven de 200 gram per persoon per dag, maar wat gebeurt er als je meer dan dat eet?

Dit gebeurt er als je 300 tot 500 gram groente en fruit eet

Een onderzoek van het Population Health Research Institute laat zien dat een dagelijkse portie van 375 tot 500 gram groente, fruit of peulvruchten het sterfterisico aanzienlijk verlaagt. De onderzoekers volgden 7,5 jaar lang meer dan 135.000 mensen uit 5 verschillende continenten. De groep deelnemers die drie porties groente en fruit per dag aten, hadden de minste sterfgevallen. Let wel: zij telden het gewicht van groente en fruit dus bij elkaar op.

Wat opvalt, is dat de onderzoekers erachter kwamen dat je de meeste baat hebt bij rauwe groenten. Dit komt doordat groenten 20 tot 50 procent van hun vitaminen verliezen als je ze te lang en/of heet bereid – en dat gebeurt nog weleens. Kook of bak je groenten dus niet langer dan nodig. Dat verschilt overigens wel per groente: zo is het bij tomaten juist gezonder om ze te verhitten, dan om ze rauw te eten.

Als het aan wetenschappers van University College London ligt eten we vijf porties groente en fruit per dag. Dat komt neer op zo’n 375 gram groente en 300 gram fruit. Als je zoveel groenten en fruit eet heb je 42 procent minder kans om vroegtijdig te overlijden dan wanneer je minder dan dat eet. Say what? Yep, dat is een stuk meer dan wij wegknagen in ons kikkerlandje.

In de International Journal of Epidemiology werd zelfs een studie gepubliceerd die aangaf dat 800 gram groente per dag ideaal is. Dan zou volgens de wetenschappers de minste kans op hart- en vaatziekten, kanker, beroertes en in het algemeen vroegtijdig overlijden hebben.

Conclusie: meer groenten en fruit eten zorgt voor meer gezondheidsvoordelen. Maar door alleen al 200 gram groente en 2 stuks fruit per dag binnen te krijgen, heb je al een streepje voor.

Het belang van vezels

Aangezien Nederlanders gemiddeld ook (te) weinig vezels binnenkrijgen en groente hier vol mee zit, is wat rauwkost toevoegen aan je lunch geen overbodige luxe. Zo krijg je door kleine toepassingen zowel meer groente als meer vezels binnen.

Vezels leveren energie aan je lichaam, zorgen ervoor dat je langer een verzadigd gevoel houdt en bevorderen de darmflora. Je vindt ze voornamelijk terug in plantaardige producten.

Meer vezels eten? Vraag ons om tips! Naast de video-consulten zijn fysieke afspraken ook weer mogelijk.

(Bron: Woman’s Health)

Mis niets: schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Met tips, exclusieve acties, start nieuwe trainingen, updates over team Fitplan, interessante blogs en achtergrondinformatie over klachten en onze behandelingen. Je kunt je op elk moment weer uitschrijven. Klik hier voor het archief.

Afspraak maken
Chat openen
Hallo!
Waarmee kunnen we je helpen?