• Professionele begeleiding
  • Kleinschalig met persoonlijke aanpak
  • Eerlijk en resultaatgericht advies

Cursus mindfulness & coaching in Leeuwarden en Sneek

We leven tegenwoordig steeds meer op de automatische piloot door alle prikkels, afspraken en dingen die we ‘moeten’ doen (van onszelf). We leven de dag, zonder dat we doorhebben dat we een keuze hebben. Door het continue doorgaan krijgen we steeds meer gezondheidsklachten, fysiek en mentaal.

Mindfulness is een aandachtstraining die je kan je helpen om meer in het hier en nu te leven en je bewust maken van de keuze die je elk moment hebt.

Op deze pagina lees je over wat mindfulness en coaching voor je kan doen, de effecten van mindfulness en de inhoud van de cursus. Deelname is individueel, we houden dus rekening met je persoonlijke situatie.

Afspraak maken Contact opnemen

Anoniem

Sylvia kijkt naar mijn totaalplaatje. Die holistische blik, het fijne gevoel en de ruime ervaring maakt dat mijn behandeling goed aanslaat. Ik heb twee ernstige ziektes en de afbouw van heftige medicatie heeft directe invloed op mijn spieren en bindweefsel. Door haar behandelingen is het zoveel beter geworden en blijft het ook stabiel. Dat geeft voor mij meer kwaliteit van leven omdat ik minder pijn heb.

Door haar rustige, doortastende en open houding voel ik heel veel vertrouwen. Hierdoor kan ik ook dingen die in het dagelijkse leven op mijn pad komen met haar kan delen. Dit bevordert ook weer mijn herstel. Ik voel mij gezien en gehoord. Tot slot heb ik ook veel aan de praktische adviezen die ze meegeeft. Kortom, ik ben heel blij met Sylvia en hoop nog lang (als het nodig is) bij haar in behandeling te kunnen blijven.

Yvonne Bos - Sylvia is rustig, doortastend en geeft me veel vertrouwen.

Wat doet mindfulness met je?

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een cursus mindfulness naast de klassieke cognitieve gedragstherapie, een effectieve behandelmethode is voor angstklachten, depressie, burn-out klachten, stress en (chronische) pijn.

Tijdens de mindfulnesstraining en coaching leer je (weer) verbinding te maken met je lichaam en geest. Mindfulness helpt je om je lichaamssignalen, gedachten, emoties en andere gewaarwordingen in het moment te observeren en te laten ‘zijn’. Deze bewustwording is nodig om op te merken wanneer de automatische piloot het van je overneemt, zodat je kan kiezen waar jij je aandacht op wilt (her)inrichten.

Lees hier referenties van kandidaten die de cursus reeds hebben gevolgd.

Inhoud van mindfulness training en coaching

Je krijgt veel praktische handvaten wat te doen om meer aandachtig in het moment te leven, zodat uiteindelijk je fysieke en/ of mentale klachten kunnen verminderen. Dit doen we onder andere met aandachtstraining en ademhalingsoefeningen.

Door deze oefeningen toe te passen als oefenvorm en in te voegen in het dagelijks leven kun je (pieker)gedachten beter loslaten en rustiger worden in je lijf en geest.

Stappenplan mindfulness en coaching traject bij Fitplan

Tijdens de mindfulnesstraining en coaching krijg je veel praktische handvaten. Eerst leer je om bewust te worden en afstand te nemen van de ‘automatische piloot’. Dit doen we met aandachtstraining: waarin je de focus legt op het lichaam, ademhaling en het huidige moment. Zo kom je vanuit de ‘doe-modus’ naar de ‘zijn-modus’.

Door de aandachtstraining en meditatie kun je steeds meer concentreren op je eigen lichaam. Je maakt meer verbinding met je lichaam en je kunt beter accepteren wat er is. Je komt zo uit je hoofd, meer in je lichaam.

Je leert afstand te nemen van je (pieker) gedachten. Is de (pieker) gedachte waar? Of spreekt je ego?

De coaching geeft je extra inzichten in jouw lichamelijke of mentale klachten. Welke factoren veroorzaken negatieve stress? Hoe reageert je lichaam hier op?

Wat kost je energie? Maar vooral ook, wat is voor jou belangrijk in je leven?! Wat geeft je energie? Waar ben je dankbaar voor en welke zaken in je leven kun je veranderen om dit meer en intenser te ervaren?!

De extra dimensie die mindfulness in de fysiotherapie kan brengen is het lichaamsbewustzijn (tijdens het bewegen) te vergroten. Door meer mindful te zijn, te bewegen, heb je veel invloed op jouw herstel! Je voelt je (fysieke en mentale) grenzen beter aan en je kunt hier beter op anticiperen.

Ook leer je met meer empathie en compassie naar jezelf te kijken. Tevens krijg je inzicht in hoe jij je dag (onbewust) leeft. Doe je veel leuke dingen die je energie geven of merk je dat je veel dingen ‘moet’ doen? Door hier bewust bij stil te staan kun je betere keuzes maken, zodat je (weer) weet hoe je voor jezelf kunt zorgen en meer energie en plezier kunt ervaren!

Effecten mindfulness

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat beoefening van mindfulness een diepgaand positief effect kan hebben op de lichamelijke en de psychische gezondheid. Je kunt daarbij denken aan:

  • Het krijgen van meer verbinding met jezelf.
  • Het krijgen van meer energie, een verbetering in je immuunsysteem.
  • Een verlaging van het stresshormoon cortisol, bloeddruk en hartslag.
  • Een vermindering van chronische (hoofd)pijnklachten, pijn op de borst of verstopte darmen.
  • Afname van gevoel van spanning, stress, angst, depressie, faalangst en bijvoorbeeld examenvrees.
  • Vermindering van ademhalingsklachten zoals astma- en/ of hyperventilatie symptomen, verhoogde ademhalingsfrequentie.
  • Verandering in hersenactiviteit: toenaderingssysteem staat meer aan: je gaat meer ‘ja’ zeggen tegen het leven. Je vermijdingsysteem wordt inactiever.
  • Verandering van de hersenstructuur, de insula, die nauw betrokken is bij het beleven van je eigen lijf en met gevoelens van empathie.
  • Je wordt vriendelijker en je hebt meer compassie naar jezelf en anderen, wat weer een positief effect heeft op je welzijn en gezondheid.

Individueel en persoonlijk

Omdat de sessies individueel worden aangeboden is er alle ruimte voor persoonlijke wensen. De cursus is een leidraad maar zal zeker worden aangepast op wat jij wilt bereiken. Ben je nu kind, sporter, student, volwassene of ouder, we kunnen de sessies inrichten op waar behoefte aan is en wat jouw hulpvraag is!

Kortgezegd, na het volgen van de coaching en mindfulness sessies kun je bewuster aanwezig zijn in het moment, gemakkelijker aanvaarden van wat er ‘is’ en anticiperen op signalen van je lichaam. Hierdoor kun je meer kwaliteit aan je leven geven en meer rust ervaren in je hoofd en leven!

Meer informatie en kosten mindfulness

Mindfulness kan onderdeel zijn van de behandeling van fysiotherapie. De prijs bedraagt € 450,- voor 8 sessies van een uur (indien je geen vergoeding hebt voor fysiotherapie). Zie ook de pagina tarieven.

Voor meer informatie kun je vrijblijvend het contactformulier invullen. We nemen dan persoonlijk contact met je op. Of plan direct een eerste afspraak in onze agenda in.

Contactformulier

  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Mindfulness coach

Mis niets: schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Met tips, exclusieve acties, start nieuwe trainingen, updates over team Fitplan, interessante blogs en achtergrondinformatie over klachten en onze behandelingen. Je kunt je op elk moment weer uitschrijven. Klik hier voor het archief.

Afspraak maken
Chat openen
Hallo!
Waarmee kunnen we je helpen?

Ps Een afspraak maak je eenvoudig online. Bel ons voor het wijzigen van je afspraak.