Leefstijl programma’s bij Fitplan

“Ik ben zo blij dat ik in dit groepje terecht ben gekomen en dat ik Kim heb ontmoet” verschijnt er op m’n iPhone schermpje. Met erachter de details in gewicht- en energietermen waarom deze dame in kwestie zo blij is. Ik glunder van oor tot oor, vooral als de rest in de WhatsApp-groep super enthousiast honderden pluimen insteekt. 

De Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI) is een 2-jarig programma waarin iemand begeleid wordt naar een gezondere leefstijl. Vaak zijn overgewicht, diabetes en/of een verhoogd risico op hart- en vaatziekten de hoofdredenen om met dit traject te willen (of moeten) starten. Iedereen valt af met een willekeurig dieet, want op wilskracht en het doel helder voor ogen kunnen we in een korte tijd gerust alles op alles zetten en onszelf veel ontzeggen. Maar de meeste diëten leren je niet om bepaalde gewoontes te veranderen, gezondere keuzes/alternatieven te zoeken en emotie-eten aan te pakken om een gezondere verstandhouding met eten en je lijf te krijgen.

Een dieet is vaak erg zwart-wit, net zoals wij zelf vaak zijn. ‘Vandaag gaan we nog los, maar morgen gaan we écht beginnen’. Zelf weet je natuurlijk ook heus wel dat het handiger zou zijn als je NU direct de koers van je hand wijzigt van het schaaltje met witte paaseitjes naar het schaaltje met snoeptomaatjes. Vooral omdat je je eigenlijk al behoorlijk vol hebt gegeten aan paasstol en croissantjes vanmorgen en daar nog steeds wat weeïg van bent. Maar ja, de kast kan maar beter leeg zijn vandaag. Toch? 

In de verschillende leefstijl-programma’s, waaronder de GLI, leer je dit soort tactieken bewust worden en doorbreken. Bepaalde overtuigingen, gewoonten en gedrag zullen eerst omver gegooid moeten worden voordat je een duurzaam resultaat kunt verwachten. Uiteraard is er altijd wat basiskennis nodig over gezonde voeding en beweging, maar dat is tegenwoordig voor iedereen op te zoeken op het ‘world wide web’. Daar zit ‘m de moeilijkheid niet in. Maar probeer sommige dingen uit je opvoeding, jouw specifieke normen & waarden en meegezeulde trauma’s – en jouw eigen ontwikkelde oplossing daarvoor – maar eens op eigen houtje te veranderen.

Ondertussen weten we allang dat overgewicht niet een kwestie is van ‘eigen-schuld-dikke-bult’ en ‘elk pondje gaat door het mondje’. Een te hoog cortisol gehalte (stress hormoon) en andere hormoon verstoringen maken soms dat je al 2-0 achter staat. Ik hoef vast niet op te noemen dat crash-diëten, (vr)eetbuien met bijbehorend schuldgevoel je steeds verder duwen in het cirkeltje. Maar ook slecht slapen en onder teveel druk leven/werken is ontzettend nadelig voor onze gezondheid. Het is ongetwijfeld voor veel mensen herkenbaar.

Het kan anders, echt. Denk niet dat je dat allemaal alleen zou moeten kunnen fixen. Er is hulp beschikbaar; informeer eens bij een leefstijl-coach. Wat heb je te verliezen?

Blog geschreven door Kim Glas, leefstijlcoach bij Fitplan.

Mis niets: schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Met tips, exclusieve acties, start nieuwe trainingen, updates over team Fitplan, interessante blogs en achtergrondinformatie over klachten en onze behandelingen. Je kunt je op elk moment weer uitschrijven. Klik hier voor het archief.

Afspraak maken
Chat openen
Hallo!
Waarmee kunnen we je helpen?